barierka zabezpieczająca

Budownictwo drogowe – barierka zabezpieczająca

barierka zabezpieczającaBudując drogi trzeba rozważyć niezwykle wiele aspektów bezpieczeństwa kierowców i ich komfortu. Począwszy od pasów zieleni, przez przejścia dla pieszych,aż po barierki ochronne. Każdy z tych elementów musi ze sobą współgrać i współdziałać, by droga spełniała wymagane standardy i stawiane przed nią oczekiwania.

Najważniejszym elementem jest nawierzchnia po której poruszają się samochody – czyli najczęściej asfalt. Wytwarzany z mas bitumicznych, jest efektem produkcji paliw z ropy naftowej. De facto, jest to odpad poprodukcyjny – o jakże przydatnym jednak zastosowaniu. Niekiedy stosuje się także nawierzchnie betonowe, lecz są one o wiele droższe i trudniejsze w utrzymaniu, co za tym idzie – rzadziej stosowane.
Kolejnym aspektem jest melioracja, czyli odprowadzenie wody i wilgoci z samej jezdni jak i poboczy oraz chodników. To niezwykle ważny element w okresie jesiennym oraz wiosennym. W porach tych duże opady deszczu jak i roztopy powodują realne zagrożenie na drodze, pozbawiając pojazdy przyczepności. Oczywiście rowy takie muszą być zabezpieczone przez barierki drogowe bądź płotki.
Na sam koniec niezbędne są bariery energochłonne, czyli barierki zabezpieczające. Przy większości polskich dróg stoją one w postaci blaszanych murów ciągnących się kilometrami. Ich rolą jest przejęcie energii kinetycznej od jadącego samochodu, powodując zniszczenie samego elementu lecz nie pojazdu. Są one niezwykle ważną częścią ratowania życia podczas poważnych wypadków.

Mówiąc w aspekcie budownictwa drogowego warto także przypomnieć temat nasadzania drzew przy drogach. Wyglądają one malowniczo i ograniczają emisję spalin, lecz sprowadzają realne zagrożenie dla kierowców w opałach. Rozwiązaniem może być sadzenie ich w większej odległości od dróg – lecz wtem ich rola filtrów powietrza jest ograniczona.