silnik zaburtowy

Jak zmieniały się napędy w łodziach – silniki zaburtowe

Od zarania dziejów, ludzkość używała morza i oceany do przemieszczania się. To właśnie z podróżami wiążą się odkrycia geograficzne, które odmieniły los wszystkich ludzi. Rozwój oraz wygląd różnych łodzi zależały głównie od materiałów, którymi w danym czasie rozporządzali ludzie.

W erze starożytnej projektowano płaskodenne gublije oraz papirusowe tratwy – dotyczyło to przede wszystkim Egiptu. Daleki Wschód natomiast specjalizował się w dżonkach, które swym ekwipunkiem wyglądały jak dzisiejsze żaglowce. W tym także czasie słynne były przede wszystkim wiosłowo-żaglowe galery, które zastąpione zostały w erze średniowiecza przez tradycyjne żaglowce. Od XVI wieku rozpoczęła się tak zwana era dużych żaglowców, wielomasztowych i wielopokładowych galeonów. Żaglowce zmieniały się też pod względem uzbrojenia, zmieniając w całości technikę ciągnących się wojen morskich – słynny niegdyś abordaż stał się jedynie dopełnieniem bitew, które w głównej mierze toczone były w oddali. Dzisiaj, przez stosowanie najnowszych narzędzi, statki odeszły do historii, i są używane tylko przez szkolnictwo oraz turystykę. Obecnie, rozróżnić można kilka rodzajów żaglowców. W skład nich należą między innymi kuter, szkuner, bryg oraz fregata. Pierwszy z nich to żaglowiec jednomasztowy, wyposażony w grot i dwa trzysztaksle. Szkuner, zwany inaczej jachtem dwumasztowym, to typ żaglowca o ożaglowaniu ukośnym, podnoszonym na od dwóch do siedmiu masztach. Bryg – znany w średniowieczu jako statek wojenny, współcześnie jest żaglowcem dwumasztowym, który na obu masztach ma żagle rejowe oraz w dodatku żagiel gaflowy na tylnym maszcie. Ostatnim podanym przykładem żaglowca jest fregata – pełnorejowiec o trzech i więcej masztach z ożaglowaniem rejowym. Ludzie zainteresowani statkami wiedzą, iż na rynku istnieje mnóstwo firm, które trudnią się sprzedażą statków i akcesoriów do nich.

Taki sklep żeglarski zawiera zazwyczaj między innymi silniki zaburtowe, które wyróżniają się sporą trwałością oraz odpornością na wykręcanie, pęknięcia oraz korozję. Ponton natomiast daje bezpieczeństwo użytkownikom w trakcie podróży, głównie dzięki najwyższej klasy wyprodukowania.